Digital Construction World

Digitalisering is essentieel voor aannemers die zich willen professionaliseren en Embuild moet hen daarop voorbereiden.

Suivo – Assets lokaliseren, inventariseren, reserveren, plannen, keuren en kosten alloceren.

Suivo meet tal van parameters en verzamelt zo een schat aan data. Meten is uiteraard weten, maar uiteindelijk gaat het om wat je ermee doet. De verzamelde data vertellen iets over de capaciteit van je voertuigen, assets en mensen, en hoe ze er gebruik van maken.

Met name in de bouwsector is dat erg relevant: weinig sectoren maken méér gebruik van machines, materialen, gereedschappen en andere waardevolle spullen. Daarenboven zijn er ook standaard logistieke elementen die essentiëel zijn voor een vlot bouwproces. Je hebt immers te maken met verschillende locaties – magazijnen en werven – en met verschillende medewerkers ‘in the field’; elk met hun eigen specifieke skills en taken.

“Door te digitaliseren is het mogelijk om de processen die te maken hebben met de assets en de mobiele medewerkers beter op elkaar af te stemmen”, zegt Frédéric Van Durme, CEO van Suivo.

Suivo begon ooit met Vehicle Telematics of, om het simpel te houden, het traceren van voertuigen . Daar kwamen gereedschappen, machines en materialen bij en intussen brengt het IoT-platform van Suivo ook in kaart waar je collega’s ‘in the field’ zich bevinden. “Kort samengevat verbinden we mensen en assets met elkaar”, legt Frédéric Van Durme uit. “Dat biedt steeds meer mogelijkheden voor de dagelijkse bedrijfsvoering.”

Wat kan je zoal doen met de verzamelde data ?

Het opvolgen van je assets biedt nogal wat voordelen. Je weet alrijd waar je assets zich bevinden én in welke staat ze verkeren.

Je medewerkers hoeven dus niet meer te zoeken naar de materialen of machines die ze nodig hebben. Ze kunnen eenvoudig gelokaliseerd worden. Je weet ook of ze gekeurd, gerepareerd of op onderhoud moeten. Dat is een stuk veiliger voor je medewerkers: je weet zeker dat ze niet aan de slag gaan met defecte of ongekeurde spullen.

De machines, tools of voertuigen kunnen ook gereserveerd worden voor een bepaald tijdstip en voor bepaalde taken. Zo gaat je vakman niet voor niets naar de werf.  En er zijn nog meer interessante opties: je kan bijvoorbeeld draaiuren bijhouden van een (gehuurde / verhuurde) machine. Daardoor is het eenvoudig om de kosten van het gebruik en verbruik van machines of gereedschappen correct te koppelen aan een project, werf of taak. Dat maakt dan weer accurate facturatie mogelijk.

Voor gebruikers van ons platform is het ook erg eenvoudig om onderhoud, herstelling of keuring in te plannen.

Praktijkvoorbeelden: “Een verdwenen meettoestel werd snel teruggevonden in de berm.”

“We kunnen natuurlijk terugkijken op tal van mooie optimalisaties die we in de loop der jaren bij klanten konden verwezenlijken, maar graag verwijs ik naar een voorval van bij onze klant De Watergroep dat perfect de Suivo meerwaarde illustreert”, onthult Van Durme met enige trots, “Maar het liefst laat ik hen het zelf vertellen.”

Guy De Maesschalk is manager Vlootbeheer bij De Watergroep en deelt graag hun recente ervaring: “De Watergroep is al langer ‘Suivo-believer’. Bijna 900 van onze voertuigen zijn uitgerust met geolokalisatiesoftware en badgelezers. Wij kunnen onze voertuigen gemakkelijk opvolgen. We willen ons asset management ook naar een hoger niveau brengen. Daarom experimenteren we al enkele weken met de BLE tags. Een waardevol meettoestel dat werd uitgerust met zo’n een tag bleek verdwenen. Dankzij de trackers werd het toestel teruggevonden in een grasberm en kon het snel weer in gebruik genomen worden. De Suivo-technologie beschermt ons dus ook tegen verlies of diefstal.”

Wil je dat enkel geautoriseerde personen bepaalde gebieden of zones kunnen betreden en / of enkel bevoegden gebruik maken van machines en voertuigen? Dat kan!

Jij bepaalt hoe, waar, door wie en wanneer machines en voertuigen gebruikt mogen worden en toegang verschaft wordt tot bepaalde zones of locaties. Je ontvangt een melding als een onbekende bestuurder zich aanmeldt, of als een persoon of voertuig in een onbekende of ‘no-go’ zone komt. Ook een impact of sabotage van je machine wordt snel via SMS of email gemeld.

B-Close is een klant dat daar gebruik van maakt. Bart Vandekerckhove, Service Manager bij B-Close is daardoor gerustgesteld: “We zijn er nu zeker van dat enkel bevoegde personen onze machines bedienen. Dat voorkomt mogelijke problemen en ongevallen.”

Naast asset management, kan Suivo ook nog wat betekenen op het vlak van Workforce Management. Zo biedt Suivo verschillende methodes aan om aan automatische tijdregisratie te doen én om de omslachtige check-in-at-work registraties te digitaliseren.

Patrick Peeters, algemeen directeur van Cibor koos voor deze oplossingen: “Hoewel we initiëel enkel een eenvoudige manier zochten voor tijdregistratie van onze medewerkers, kwamen we in de loop van het project nog een leuke meerwaarde tegen. Een onverwacht effect dat me nog enthousiaster maakt. Voorheen werd de verplichte Check-in-at-work handmatig gedaan, meestal een dag voorafgaand aan de activiteit. Als dat niet lukte of werd vergeten, kon de technicus die dag niet aan de slag. Dankzij de automatische registratie met Check-in-at-work is dat probleem volledig geëlimineerd én besparen wij heel wat kostbare tijd.”

Modules voor flexibel maatwerk

Elke dag ontvouwen er zich nog nieuwe mogelijkheden om bedrijfsprocessen te stroomlijnen op basis van IoT en locatie-gerelateerde data. Alle Suivo-oplossingen zijn erop gericht om het maximale uit je bestaande capaciteit te halen.

Hoe Suivo daarbij helpt? Suivo verzamelt gegevens van mensen en de assets die ze gebruiken, en je kan daarbij de modules of toepassingen kiezen die voor jouw organisatie relevant zijn.

Bekijk het Suivo-platform als een soort blokkendoos. Diverse modules laten toe op elk moment in te spelen op je actuele wensen en noden. Zo groeit Suivo met je mee voor het opvolgen van ‘people, things & wheels’.

Bekijk het Suivo-platform als een soort blokkendoos. Diverse modules laten toe op elk moment in te spelen op je actuele wensen en noden. Als de digitale transitie van je organisatie nogal complex is, of je wenst integraties met andere (software) systemen, dan kan je steeds beroep doen op Professional Services. Dat is een team binnen Suivo met experts en ontwikkelaars die je flexibel kan inzetten bij ingewikkelde digitalisatietrajecten. Zo groeit Suivo met je mee voor het opvolgen van ‘people, things & wheels’.

Stel je jouw bedrijfsactiviteiten en workflows eens voor in een wereld waarin u te allen tijde weet waar je meest waardevolle assets zich bevinden. Dit maakt vele workflowoptimalisaties mogelijk die leiden tot duurzamere, veiligere en efficiëntere organisaties.

Benieuwd naar hoe Suivo je digitale transformatie kan ondersteunen?
Bezoek www.suivo.com en boek een vrijblijvende demo of afspraak.

Frédéric Van Durme, CEO van Suivo.

Digital Construction Brussels meets
Digital Construction Day

15 oktober 2024
Brussels Kart Expo